Co jsou mikroslužby a kde vznikly? Jak už název napovídá, jsou to malé výpomoci za levné peníze. Zrodily se v Americe. Tamější studenti si chtěli přivydělat, a tak začali lidem v okolí nabízet různé malé služby: přinést nákup, posekat trávník, vyvenčit psa… Tento nápad měl úspěch a začal se šířit
i mimo Ameriku.
Nějakou dobu už fungují i u nás na internetu nabídky a poptávky mikroslužeb. K nejznámějším webům patří jaudelam.cz a stovkomat.cz. Prvně jmenovaný nabízí mikroslužby v cenovém rozpětí od padesátikoruny až po několik tisíc korun. Druhý od 150 korun do 3 000.
Jak to funguje?
Nakupující i prodávající se nejdříve musejí zaregistrovat na webu, který si vybrali. Chcete‑li někomu pomoci, svoji nabídku zařadíte do příslušné kategorie: např. grafika, marketing, psaní textů, programování, ruční výroba atd. Cenu si určí každý prodávající sám. Pokud chce někdo využít vaší nabídky, spojí se s vámi buď přímo, nebo prostřednictvím webu, jako je tomu u stovkomatu. Zákazník platí předem, ale peníze zůstávají až do splnění objednávky na účtě majitele webu. Je to kvůli ochraně kupujících. Po ukončení zakázky napíše objednávající hodnocení, jak byl s prací nebo službou spokojen. Je‑li vše v pořádku, jsou peníze převedeny na účet prodávajícího. Částka je však snížena o provizi, kterou si účtuje majitel webu. Kdyby kupující nebyl se službou spokojen, majitel webu mu vrátí peníze.
Tento popis fungování mikroslužeb je jen orientační. Podrobnosti najdete v obchodních podmínkách každého webu. Užitečná je i rubrika nejčastějších otázek, kde jsou srozumitelně vysvětleny různé situace, které mohou ve vztahu prodávající – nakupující nastat. Jestli uvažujete o tom, že se do mikroslužeb zapojíte, ať už jako poskytovatel nebo jako zákazník, nejdříve si pečlivě pročtěte obchodní podmínky.
Pole působnosti je v mikroslužbách takřka neomezené. Máte‑li dobrý nápad, jak někomu pomoci, nenechte si ho pro sebe. Vyřešíte lidem problém a vám přibude nějaká ta stovka nebo tisícovka do peněženky.